Petak, 19. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

Prekršeno nekoliko prava pacijentice

23.11.2010. 23:00
Prekršeno nekoliko prava pacijentice


Građani se moraju informirati o svojim pravima. Na to Udruga za promicanje prava pacijenata upućuje već osam godina u raznim brošurama, predavanjima, savjetima…, ističe dr. Finka, pojašnjavajući kako je kod ove pacijentice došlo do kršenja nekoliko prava pacijenata – prava na dostupnost zdravstvene zaštite, prava na informaciju, prava na poštivanje pacijentova vremena i prava na sigurnost pacijenta


O ugroženosti prava pacijenata u hrvatskom zdravstvenom sustavu i opravdanosti postojanja Hrvatske udruge za promicanje prava pacijenata svjedoči jedna u nizu priča iz zadarskih ordinacija. U ovome slučaju, riječ je o iskustvu pacijentice zadarskog ginekologa dr. Domagoja Krpine. Iako ova pacijentica zapravo i nema nekih bitnih pritužbi na samoga dr. Krpinu, ogorčena je ponašanjem njegove medicinske sestre Zagorke Jablan.
Naručivanje samo ponedjeljkom
– Ispričat ću vam ono što sam doživjela u ginekološkoj ordinaciji dr. Domagoja Krpine i to od njegove medicinske sestre Zagorke Jablan, za koju slobodno mogu reći da je bezobrazna, drska i nadasve zlobna. Naime, od početka rujna zvala sam na telefon, kako biH se naručila za pregled. No, na taj telefon se nitko, osim govorne sekretarice, na kojoj se ne može ostaviti poruka, nije javljao, kaže pacijentica, koja se na pregled pokušavala naručiti u različite dane i različite sate, dakle ponedjeljkom, srijedom i petkom ujutro te četvrtkom i utorkom poslijedne. 
Nakon što je shvatila da se nitko na telefon neće javiti, pacijentica je, krajem listopada, otišla do ginekološke ordinacije dr. Krpine. Tamo joj je, neljubazna medicinska sestra Jablan, odbrusila da se ne može naručiti jer nije ponedjeljak.
– Nije mi bilo jasno zašto se ne mogu naručiti. No, medicinska sestra mi je rekla kako je odlučila da se pacijentice mogu naručiti samo ponedjeljkom ujutro i to za tekući tjedan. Objasnila sam joj kako sam ja zvala svaki dan u tjednu, pa tako i ponedjeljkom, ali mi se nije javljala, kaže pacijentica te dodaje kako je na njezino pojašnjenje od medicinske sestre dobila drski dogovor:”Tko me dobije, dobije me! Ako se ne javljam, dođite, pa se naručite!”
Pokušala sam joj obasniti kako radim ponedjeljkom i to 50 kilometara izvan Zadra, tako da se ne mogu doći naručiti. Pacijetnica je zamolila medicinsku sestru da je naruči za bilo koji termin, kad je već došla u ordinaciju, no ova je to odbila.
– Sestra mi je otresito rekla kako naručuje samo ponedjeljkom te da ukoliko ne mogu doći da pošljem nekoga. Nakon takvog odgovora, nisam imala odbora, pa sam otišla, priča pacijentica, koja se sljedećeg ponedjeljka, nakon što je cijelo jutro zvala ordinaciju ipak uspjela naručiti za pregled.
U ordinaciju dr. Krpine, ova pacijentica je stigla 10 minuta prije dogovorenog termina. U čekaonici je zatekla žene koje su bile naručene sat vremena prije nje. No, kako nije imala izbora, jer se za ovaj termin naručivala više od dva mjeseca, sjela je i čekala. U sljedećem trenutku, dr. Krpina izašao je iz ordinacije, prošao kroz čekaonicu i bez riječi otišao. Nakon nekoliko trenutaka, medicinska sestra bez ikakvog objašnjenja najavila je pauzu od pola sata.
– Kakva drskost! Ostaviti žene koje su naručene da čekaju i otići na pauzu! Na vratima piše samo radno vrijeme ordinacije, nigdje ne stoji vrijeme pauze. Ne moram ni govoriti da sam čekala sat i pol vremena, izludila skupa s ostalim ženama te na kraju ipak obavila pregled, priča pacijentica, koja je svoje iskustvo željela podijeliti s drugima, smatrajući da su joj u ordinaciji dr. Domagoja Krpine, ozbiljno ugrožena prava kao pacijentice.
Ovaj slučaj zgrozio je i dr. Dubravku Finku, predsjednicu zadarskog ogranka Hrvatske udruge za promicanje prava pacijenata.
Potrebna bolja komunikacija
– Žalosno je čitati ovakva pisma u kojima pacijenti, nailaze na zatvorena vrata i osjećaju se potpuno bespomoćno, a onda i pomalo bijesno. Tek kad se obrate medijima onda se neke stvari pokrenu. Unatoč činjenici da u Zadarskoj županiji nedostaju ginekolozi, pa zato ugovoreni ginekolozi primarne zdravstvene zaštite imaju i 50 posto pacijentica iznad standarda, neki način komunikacije između pacijenata i liječnika mora biti uspostavljen kako ne bi došlo do neželjenih posljedica, kaže dr. Finka, ističući kako češće upozoravanje na probleme može dovesti do njihova bržeg rješavanja.
Uz to, vrlo je važno da i pacijenti znaju za probleme s kojima se suočavaju njihovi liječnici. Komunikacija i to dobra komunikacija, osobito danas sa svim mogućnostima moderne tehnologije, kako ističe dr. Finka, apsolutni je imperativ u sustavu zdravstva. Međutim i građani moraju razviti jedan proaktivan odnos u ostvarivanju svojih prava.
– Građani se moraju informirati o svojim pravima, sudjelovati na predavanjima, širiti svoja znanja i iskustva drugim članovima zajednice te postavljati pitanja na pravim mjestima… Na sve to Udruga za promicanje prava pacijenata upućuje već osam godina u raznim brošurama, predavanjima, savjetima…, ističe dr. Finka, pojašnjavajući kako je kod ove pacijentice došlo do kršenja nekoliko prava pacijenata – prava na dostupnost zdravstvene zaštite, prava na informaciju, prava na poštivanje pacijentova vremena i prava na sigurnost pacijenta.
Unatoč činjenici da zakoni o zdravstvenom osiguranju i zdravstvenoj zaštiti osiguravaju pacijentima svu zdravstvenu zaštitu, nedostatak zdravstvenog kadra onemogućava u potpunosti njihovu primjenu, što se očituje u ovakvim slučajevima kao i u listama čekanja, u manjkavim informacijama, a u konačnici i nedovoljnoj sigurnosti pacijenata.
– Bit problema na koji je upozorila ova pacijentica, neće biti moguće riješiti dok se ne ugovore nove ginekološke ambulante koje bi preuzele višak pacijentica sadašnjih ugovorenih ginekologa. To znači najmanje još tri, četiri godine dok ne završe specijalizaciju, no u međuvremenu je moguće uspostaviti bolju komunikaciju i razumijevanje, kaže dr. Finka.
Zbog recesije u kojoj se nalazimo, kako navodi dr. Finka, problemi postaju vidljiviji jer bi određeni postotak pacijenata potražio pomoć u privatnim ambulantama ili poliklinikama, no zbog nedostatka novaca, to sada nisu u mogućnosti.
– Jedino što svi zajedno možemo učiniti je stalno upozoravanje na probleme i pokušavanje pronalaska najprihvatljivijih rješenja u tom trenutku. Moramo svi biti na istoj strani za poboljšavanje zdravstvenog sustava i osnaživanje udruga pacijenata u zaštiti njihovih prava, kao i brige za opće dobro, zaključila je dr. Dubravka Finka.


 BEZ KOMENTARA




Kako je ginekološka ordinacija dr. Domagoja Krpine djeluje u sklopu Doma zdravlja pokušali smo od ravnateljice dr. Renate Bek, dobiti komentar na priču navedene pacijentice, odnosno neugodno iskustvo koje doživjela u spomenutoj ordinaciji. Iako je dr. Bek, navodno zatražila očitovanje dr. Krpine, još prošloga tjedna, do zaključenja broja, nismo dobili nikakvu povratnu informaciju.
Ista je situacija i s ordinacijom dr. Krpine, u čijoj se ordinaciji već danima nitko ne javlja na telefon.