Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

20 C°

Dobrom edukacijom do sretne djece koja rastu u sretne ljude

27.05.2021. 08:45


Poznati fotograf i autor Damir Hoyka jučer je u atriju Gradske knjižnice Zadar predstavio svoj roman »Eksperiment«, prvi dio planiranog serijala za djecu i mlade »Pustolovine Tizi Enili«.
Susret je moderirala knjižničarka Emilija Pilipović Brković, a ulomke iz knjige čitala je glumica Žana Bumber. Sudjelovali su učenici 4. i 5. razreda Osnovne škole Šime Budinića koji su radoznalo postavljali razna zanimljiva pitanja autoru.


«Trčali bi ka školi«
– Ovaj je roman ponajprije usmjeren prema djeci i mladima, kao i njihovim roditeljima i edukatorima. Poticaj za ovu knjigu mi je bio mogući prijedlog i inspiracija onima koji mogu utjecati na poučavanje djece. Dakle, poslati jednu dobru vibraciju i ideju školskog sistema i načina učenja gdje bi djeca učila brže, kvalitetnije i više uživala u školi. Trčali bi ka školi, a ne iz škole, započeo je Hoyka dodavši da će se nastavci baviti raznim činjenicama iz geološke i sociološke povijesti Zemlje.
Kako ističe, sve jest i bit će potkrijepljeno znanstvenim činjenicama.
– Najbolje se može zapamtiti ako se podaci serviraju kroz dobru i napetu priču, akciju, ljubavnu priču. Tada dijete ne pamti podatke jer mora, nego zato što želi, prati atraktivnu priču. Mislim da se cijeli sistem školstva treba okrenuti tome da se sadržaj treba ukalupiti u neke zgodne priče koje će djeci biti kao da gledaju neke dobre filmove, domišljato uspoređuje Hoyka i tumači svoje zamisli.
Dugo je promišljao o svemu, a, kako kaže, triput je išao u školu – kada je sam išao u školu, kada je išla njegova starija kćer i kada idu njegove dvije mlađe blizanke.
Stoga, ne iznenađuje želja da podatke omota šarenim velom zabave i zanimljivosti.


Izvrsna recepcija
– Uvijek sam se čudio zašto prvo ne učimo mnemotehnike prije egzatnih znanja, istaknuo je Hoyka usporedivši znanje i konzervu, a način učenja s otvaračem.
Kao umjetnik, smatra da može i mora utjecati na, između ostalog, stvaranje države sretne djece, tj. sretnih ljudi.
– Temelj cijele priče je dobra edukacija. Ako imaš dobru edukaciju i uložiš u to, ti si uštedio sve ono što poslije moraš uložiti u sisteme kažnjavanja i, takoreći, krpanja problema koje stvara loša edukacija, tumačio je Hoyka.
Kako saznajemo, recepcija je izvrsna. Dvije su učiteljice poslale kratak osvrt o tome kako im je »Tizi« dala vjetar u leđa.
– Kao profesorica hrvatskoga jezika, knjigu Eksperiment čitala sam kao mogući poticaj za korištenje novih metoda u nastavnom procesu. Oduševila me ideja o slobodi i neograničenoj mašti učenika, što bi se u nastavi svakako trebalo više koristiti. Knjiga je dokaz da samo usmjeravanje, bez postavljanja granica, može dovesti do nevjerojatnih rezultata. Također, Tizi i njezine avanture navele su me na razmišljanje o tome kako igra i postavljanje izazova djeci stvara zdraviju i produktivniju atmosferu u razredu od samog svladavanja gradiva i »suhoparnog« iznošenja informacija, objavljeno je na Hoykinoj mrežnoj stranici.




Tizi živi i inspirira
Naime, cilj je postignut, »Tizi« živi i inspirira. A zašto baš ime Tizi?
– Volim davati posebna imena. Treba poticati razmišljanje i snagu da je svatko jedinstven i da može dati svoj doprinos. Svatko je poseban i cvjeta na svoj način. A i Tizi je nastalo od imena dviju mojih kćeri, otkriva Hoyka koji je upravo naglašavanjem činjenice kako smo svi posebni i talentirani, samo moramo otkriti u čemu smo najbolji, privukao posebnu pozornost učenika OŠ Šime Budinića koji su pričali o svojim hobijima.
– Ma svi smo mi nadnaravna bića, nadodala je Žana Bumber ispričavši kako je kao dijete smatrala da pjesnik ne može izgledati kao običan čovjek.


O romanu
Pustolovine Tizi Enili su roman u nastavcima za čitatelje od 7 do 18 godina, ali pisan na način da bude zanimljiv svima, posebice njihovim obiteljima i edukatorima. Koncept je takav da čitatelj putem napete i zabavne akcijske fabule pune preokreta, spontano dolazi do znanja, metoda učenja i poticaja na razvoj svojih sposobnosti. Roman ‘Eksperiment’ prvi je dio planirane serije.
Glavna junakinja je radoznala desetogodišnja djevojčica Tizi Enili koja s roditeljima vrhunskim znanstvenicima živi u gradu Gea na istoimenom otoku. Tamo pohađa školu u sklopu znanstvenog instituta kojem je ‘misija’ omogućiti čovječanstvu napredak i kvalitetniji život. U toj se školi naprednim edukativnim metodama nastoji otkrivati i razvijati individualne sposobnosti svakog učenika. Tim sistemom nastoji se doskočiti problemima zbog kojih mnogi vrhunski talenti prolaze ‘ispod radara’ ili zbog neprilagođene edukacije ne razvijaju svoje pune potencijale.
Jedna od temeljnih ideja djela je da svi imamo sposobnosti učiniti svijet boljim, samo ih trebamo otkriti i razviti. Kroz radnju se čitatelje upoznaje sa sistemima koje i sami mogu primjeniti za svoj napredak, čime se sugerira da uz poboljšane edukativne metode svatko može realizirati maksimum svojih potencijala (talenata) i doprinijeti misiji. Tako se čitatelji kroz djelo upoznaju s mnemotehnikama (u prvom dijelu je predstavljena metoda slika), pozitivnim razmišljanjem (shvaćen propali eksperiment je korak ka uspjehu, učenje i stvaranje su najzabavnije igre), lateralnim razmišljanjem, kritičkim pitanjima, sistemom mentalnih mapa.


Vlastiti potencijali
U tom miljeu, Tizi nailazi na zagonetku i obuzeta njome odlazi u avanturu života koja vodi do zapanjujućeg otkrića.
Roman često eksplicitno upozorava čitatelje na aktualne probleme i nudi prijedloge mogućih rješenja: potrebu uključivanja svih u ostvarenje napretka, potrebu unaprijeđenja obrazovnog sustava, potrebu zauzimanja stava prema usponu umjetne inteligencije, potrebu osvještenja ekološki odgovornog poslovanja…
Djelo je pisano na način da čitatelje potakne na pronalaženje vlastitih potencijala kojima bi mogli doprinijeti ‘misiji’. Stoga se likovi ponekad obraćaju direktno čitatelju koji time i sam postaje dio djela.
Kako bi čitatelji postali svjesni da i oni mogu utjecati na put čovječanstva, fokus serijala je prikazati zapanjujući put koji je čovječanstvo prošlo, veličinu dostignuća koja danas imamo i potencijale za budućnost. Jer svatko ima neku sposobnost kojom taj put može učiniti kvalitenijim.