Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

MARINA BRKIĆ: “Digitalni kanali mogu olakšati komunikaciju s publikom, ali ne mogu zamijeniti dolazak u muzej”

29.01.2021. 12:08


Arheološki muzej Zadar u svojoj je dugoj povijesti bio svjedok i sudionik brojnih mijena. Djelovao je, kako kažu, i u vrijeme rušenja i u vrijeme građenja, vrijeme bacanja kamenja i vrijeme sabiranja kamenja, vrijeme čuvanja i vrijeme odbacivanja. Ulazi u 189. godinu postojanja s programom čija je realizacija zahtijevala promjene u načinu rada, prilagođavanje novim okolnostima i novim načinima komunikacije, stoga pozivaju na prvu Digitalnu Noć muzeja. Za Noć muzeja 2021. kreirali su nove sadržaje, ali i prilagodili postojeće kako bi približili dio baštine o kojoj se skrbe.
Tim smo povodom razgovarali s Marinom Brkić, voditeljicom Odjela za marketing i odnose s javnošću, o zadaći muzeja u ovim kriznim vremenima, digitalnim kanalima kao alternativi stvarnom dolasku, održavanju kontakta s posjetiteljima, ovogodišnjem programu Noći muzeja, načinu prilagodbe i ostalim zanimljivostima skrivenima u vremenskom stroju – muzeju.


Muzej – čuvar identiteta


Koliko je i zašto važno i tijekom pandemije omogućiti ljudima kulturna događanja i koja je uloga muzeja u ovim vremenima?
-U uvjetima pandemije ljudima su uskraćeni brojni sadržaji i aktivnosti koje čine svakodnevni život i baš zato zadaća je muzeja nastaviti sa svojim redovnim djelatnostima ispunjavajući svoju zadaću čuvara identiteta prostora i zajednice u kojoj djeluje te učiniti kulturne sadržaje dostupnim svojoj publici koliko god to mogućnosti dopuštaju. Danas živimo u vremenu kada su nove tehnologije muzejima omogućile kreiranje jedne nove vrste kulturnog proizvoda, dakle riječ je o digitalnom ili elektroničkom kulturnom proizvodu pa je tako olakšana i komunikacija između muzeja i publike u novonastaloj situaciji.




U kojoj mjeri digitalni kanali mogu zamijeniti stvaran dolazak u muzej?
-Digitalni kanali mogu olakšati komunikaciju s publikom, mogu informirati i pobuditi interes te djelomično zadovoljiti potrebu publike za nekim kulturnim sadržajem, ali nikako ne mogu zamijeniti dolazak u muzej ili na neki kulturni događaj.


Kako održavate kontakt s posjetiteljima, jeste li koristeći društvene mjere organizirali neke aktivnosti?
-AMZd je tijekom cijele proljetne karantene svakodnevno objavljivao program na muzejskoj Facebook stranici. Program se sastojao od različitih priča iz Muzeja te s arheoloških terena koje su bile praćene fotografijama te kratkim videozapisima. Program se nije prekidao ni za vikend. Naime, subote su bile rezervirane za VRuM, Virtualne Radionice u Muzeju koje smo započeli videoigrom, a nedjelje za Nedjeljom iz Nina. Stalni postavi muzeja mogli su se razgledati i virtualnom šetnjom koja je bila dostupna na mrežnoj stranici, kao i na muzejskom Facebooku. Sve su objave bile iznimno dobro praćene kako na Facebooku, tako i od strane medija. Dakle, realizirani su online prijenosi programa, videoprilozi, digitalne fotografije, videoigre na društvenim mrežama Facebooku i Instagramu te na You Tube kanalu.


Kulturna baština prilagođena najmlađima


Što pripremate za ovogodišnju Noć muzeja?
-Ovogodišnja tema 16. Noći muzeja je »Zadaće muzeja u uvjetima kriza«. Muzej je uvijek neiscrpan izvor priča iz prošlosti koje smo odlučili ispričati te povezati sa zadanom temom i okolnostima u kojima trenutačno živimo.


Ova je Noć muzeja zahtijevala promjene u načinu rada, prilagođavanje novim okolnostima i novim načinima komunikacije. O čemu je riječ?
-S obzirom na trenutačnu epidemiološku situaciju i epidemiološke mjere, Arheološki muzej neće biti moguće posjetiti izravno, već smo cjelokupan program prilagodili situaciji. Program smo organizirali virtualno putem društvene mreže Facebook. Očekuju vas zanimljive priče, multimedijalne prezentacije i nagradna igra.


Kome je namijenjena prva digitalna 3D slagalica?
-Svima koji žele virtualno sagraditi maketu crkve sv. Donata. Međutim, ipak je možda naglasak na našim najmanjim pratiteljima koji u društvu roditelja mogu, kroz igru, sagraditi taj zadarski simbol. Cilj nam je biti u dodiru s vremenom u kojem živimo. U moru različitih digitalnih igara zašto ne bismo imali i jednu u kojoj gradimo crkvu svetoga Donata. Cilj nam je uvijek isti: zainteresirati naše najmanje pratitelje za kulturnu baštinu, a metode kojima postižemo cilj različite su i prilagođene svim okolnostima.


Zašto je važno približiti kulturnu baštinu najmlađima?
-Jer je to ulaganje u budućnost. Kako najbolje sačuvati kulturnu baštinu, nego na način da podučimo mlade naraštaje njenoj vrijednosti? Ako na mladima svijet ostaje, onda je mladima koji znaju vrijednost svoje kulturne baštine zajamčena i budućnost.


Od atenske kuge do koronavirusa


Posebnu pozornost u programu privlači predavanje »Bolesti zbog kojih se mijenjao svijet«. O čemu je riječ?
-U Noći muzeja muzejska savjetnica Kornelija Giunio ispričat će vrlo zanimljivu priču o brojnim bolestima koje su mijenjale svijet, velikim epidemijama i pandemijama tijekom povijesti, od atenske kuge u 5. st prije Kr. pa sve do pandemije COVID-19 U 2020. godini.


Kustos Vladimir Kusik ispričat će prošlost oslanjajući se na novac i druge nalaze iz Nina. Zašto je novac svjedočanstvo vremena i načina života?
-Korisnicima su uz pomoć prikaza i teksta na kovanicama komunicirane različite poruke političkog, religijskog, umjetničkog i informativnog karaktera. Kao arheološki nalaz, novac zbog toga daje vrijedan doprinos razumijevanju ljudskih zajednica u prošlosti i time uvelike nadilazi svoju primarnu ekonomsku funkciju.


U »Pozivnici za istraživanje: ciborij prokonzula Grgura« spominje se kombinacija kreativnosti i činjenica. Što tako nastaje?
-Nastaje multimedijalna prezentacija u kojoj smo pokušali rekonstruirati izvorno stanje ciborija prokonzula Grgura. Kombinacijom slike, animacije i zvuka promatrača isključit ćemo se barem na trenutak iz sadašnjosti i vratiti se u razdoblje srednjega vijeka.


Muzejske priče


Može li se 3D tehnologija promatrati kao budućnost prezentiranja kulturne baštine?
-3D tehnologija već sada ima važnu ulogu u prezentaciji i izradi dokumentacije kulturne baštine. Sigurno će se koristiti, ali nikada neće moći nadomjestiti iskustvo izravnog kontakta s muzejskim predmetima.


Kako ćemo »zaviriti« u crkvu sv. Donata?
-Tijekom ove Noći muzeja prezentirali smo muzejsku građu koja se čuva u Arheološkom muzeju u Zadru i u Muzeju ninskih starina u Ninu, a željeli smo prezentirati i crkvu sv. Donata pa smo smatrali da je najbolji način da to učinimo koristeći snimku stručnog vodstva prof. dr. sc. Pavuše Vežića koračajući kroz taj simbol našega grada.


Kakve priče može skrivati muzej?
-Uvijek zanimljive. Nadamo se da ćete u programu Noći muzeja 2021., koji su priredili djelatnici AMZd i njihovi gosti, otkriti i neke nove priče. Zanimljivo je vidjeti kako se o spomenicima koji su izloženi u našem stalnom postavu uvijek nešto novo može napisati i otkriti, a onda i prezentirati. Zasigurno, muzeji nisu završena priča.


Kakve nagrade očekuju posjetitelje i što je cilj takve dvosmjerne komunikacije?
-Nagrade neka ostanu iznenađenja. Muzejske nagradne igre bude interes i želju za igrom kod publike, a uvijek su i prilika da se nauči nešto novo, a za muzej su dobar način promidžbe i približavanja muzejskih sadržaja široj publici.
 


Raspored događanja
18.00 – 01.00
Igrom do znanja/Neven Mazić, Frane Šunić i Jelena Vekić Bašić
19.00 – 01.00
Bolesti zbog kojih se mijenjao svijet. Epidemije i pandemije kroz povijest/Kornelija A. Giunio
20.00 – 01.00
Vremena krize: komunikacija, zdravlje i potresi u prošlosti/Vladimir Kusik
21.00 – 01.00
Pozivnica za istraživanje: ciborij prokonzula Grgura/Vedran Kundić i Jelena Vekić Bašić
22.00 – 01.00
Upotreba 3D dokumentacije u promociji kulturne baštine/Tea Katunarić Kirjakov, Eduard Visković i Dušanka Romanović
Stručno vodstvo Pavuše Vežića
23.00 – 01.00
Sveti Donat: rotonda Sv. Trojstva u Zadru/Pavuša Vežić
00.00 – 01.00
Priče iz muzeja/Cvita Raspović i Jelena Vekić Bašić
»Priče iz muzeja« započinjemo u suradnji s akademikom Lukom Paljetkom.
18.00 – 01.00
Mi pitamo, a vi odgovarate/Odjel za marketing i odnose s javnošću