Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

Besplatni ENC uređaji umanjuju teret poskupljenja autocesta

29.05.2012. 22:00
Besplatni ENC uređaji umanjuju teret poskupljenja autocesta


Uvjet za dobivanje besplatnog ENC-a je jednokratna uplata minimalno 500 kuna za cestarinu, čime će svaki korisnik dobiti i popust na cestarinu od 25 posto. Kako je dosad za korisnike ENC-a popust bio 10 posto, novi korisnici izbjeći će poskupljenje


Diskriminacije u naplati cestarine u Europi ne smije biti. Ova rečenica najvažnija je iz naputka kojeg je prije desetak dana objavila Europska komisija upravo u trenutku kad i Hrvatska namjerava povećati cestarine, te u novu turističku sezonu ući s određenim povoljnostima za učestale korisnike. Potpredsjednik Europske komisije Siim Kallas u tom je kontekstu poslao dodatnu poruku.
– Izostanak bilo kojeg oblika diskriminacije je temeljno pravo zakona u EU. Uvjeti pod kojima će Francuzi ili Britanci voziti kroz Sloveniju ili Belgiju moraju biti jednaki kao i za lokalne stanovnike, odnosno vozače. Sustavi naplate cestarine moraju biti transparentni i pošteni prema svim korisnicima, kazao je Kallas. Dosad je najviše prigovora u kontekstu jednakog tretmana svih korisnika autocesta bilo prema pojedinim zemljama članicama, koje imaju sustav vinjeta, dostupnih po različitim cijenama i ograničenju vremenskog trajanja vinjete. Vinjete imaju Austrija, Bugarska, Češka, Mađarska, Rumunjska, Slovačka i Slovenija, pored čega se i u Belgiji radi na uvođenju ovog sustava naplate cestarine.
Intervencije
Najpoznatije su dvije intervencije EK, prva 1996. godine kada je Austrija morala izmijeniti pravilo po kojem su korisnicima bile ponuđene isključivo vinjete u trajanju od godinu dana, što je direktno diskriminiralo sve putnike u tranzitu. Drugi je još poznatiji i odnosi se na Sloveniju kojoj je EK 2008. godina naložila da izmijeni svoja pravila o vinjetama, jer je najkraće razdoblje trajanje vinjete iznosilo čak šest mjeseci, pa je i najmanja cijena vožnje autocestom u Sloveniji bila preskupa tranzitnim putnicima, koji u Sloveniju rijetko dolaze.
Iako Hrvatska neće uvoditi vinjete, već bi od početka lipnja cestarine trebale biti 15 posto skuplje, država će svakako morati voditi računa o naputcima EK. Naime, planiraju se uvesti i dodatne olakšice za korisnike uređaja za elektronsku naplatu cestarine (ENC). Svaki korisnik ENC-a uređaj bi trebao dobiti besplatno, što nije mala ušteda, jer je uređaj dosad koštao oko 120 kuna. Uvjet za dobijanje besplatnog ENC-a je jednokratna uplata iznosa od minimalno 500 kuna za cestarinu, čime će svaki korisnik dobiti i popust na cestarinu od 25 posto.
Kako je dosad za korisnike ENC-a popust bio 10 posto, jasno je da bi svi novi korisnici besplatnog ENC-a zbog popusta mogli izbjeći poskupljenje. Plan zvuči dosta realno i atraktivno za korisnike, a jedino otvoreno pitanje ostaje hoće li ENC imati neograničen rok trajanja ili će biti vremenski limitiran. I tu će Hrvatska morati voditi računa o naputku EK, a istovremeno postići da velika većina turista, koji dolaze u Hrvatsku, autoceste plaćaju skuplje, kao i da većina građana Hrvatske prođe nešto jeftinije, a da pritom nitko ne bude diskriminiran.
Razne opcije
Moguće su razne opcije, od neograničenog vremenskog limita za svaki uplaćeni iznos na ENC uređaju, koji sve korisnike stavlja u istu poziciju, pa sve do opcije uvođenja vremenskog ograničenja ENC-a. Ako bi se za primjer uzela mogućnost da se minimalna uplata na ENC-u od 500 kuna mora iskoristiti u roku od 6 mjeseci, jasno je da bi se građani Hrvatske našli u nešto boljoj situaciji od stranih turista, pogotovo ukoliko je riječ o turistima koji jednom godišnje dolaze u Hrvatsku. Njima bi ENC bio neisplativ, jer bi teško stigli potrošiti svih 500 kuna, ali bi zato mnogim građanima Hrvatske ista opcija bila daleko atraktivnija. Primjerice bilo bi dovoljno dva puta u šest mjeseci putovati između Zagreba i Splita ili pet puta između Rijeke i Zagreba da ENC postane isplativ. Preostaje samo vidjeti što će na kraju izabrati Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture, kao i koliko će popust na korištenje ENC-a ublažiti poskupljenje cestarina građanima RH.


Slovenija i dalje najskuplja




Zanimljivo je da je Slovenija unatoč izmjenama i dalje ostala najskuplja među zemljama, koje imaju vinjetu. Kako se navodi u podacima EK najkraća vinjeta u prosjeku je po danu najjeftinija u Rumunjskoj (0,43 eura), a najskuplja upravo u Sloveniji (2,14 eura), koja je gotovo duplo skuplja od prve pratiteljice na listi najskupljih, a to je Češka sa prosječnom dnevnom cijenom vinjete od 1,24 eura.