Srijeda, 24. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

13 C°

Brzi vodič kroz prava pacijenata

Autor: Teuta Babajko Jamičić

29.06.2009. 22:00
Brzi vodič kroz prava pacijenata

Foto: Filip BRALA



Hrvatska udruga za promicanje prava pacijenata ovih je dana realizirala dva izuzetno važna projekta, odnosno programa. Riječ je o izdavanju brošure “Brzi vodič kroz prava pacijenata” i završetku trogodišnjeg programa “Savjetovanje po pitanju prava pacijenata i psihološka pomoć”.
Neophodne informacije
Brošura “Brzi vodič kroz prava pacijenata” na dostupan i razumljiv način pacijentima nudi edukaciju u elementarnom razlikovanju pojmova koji su potrebni u razumijevanju njihovih prava. Rezultat je osmogodišnjeg rada s pacijentima, odnosno izravnog kontakta sa oko osam tisuća korisnika zdravstvenih usluga, tijekom kojega su članovi Hrvatske udruge za promicanje prava pacijenata detektirali potrebu za publikacijom koja bi u kratkim crtama, na razumljiv način, pacijentima dala naputke o tome kome se mogu obratiti u slučaju potrebe, ali i kako riješiti neke nedoumice glede prava pacijenata. Naime, problem razumijevanja smisla i sadržaja prava pacijenata u Hrvatskoj nije razriješen samim postojanjem zakonskih okvira već on zadire u prepoznavanje ljudskih prava općenito te je izravno povezan s društvenim odnosima, civilizacijskim dosezima i kulturološkim naslijeđem.
Postojeća brošura, koju je izdalo Ministarstvo zdravstva i socijalne skrbi, a koja sadrži tekst Zakona o zaštiti prava pacijenata, nije razumljivošću dostupna širim korisnicima, zbog čega su u Hrvatskoj udruzi za promicanje prava pacijenata imali izravne upite od strane diplomiranih pravnika koji su tražili tumačenje iste. Stoga, Hrvatska udruga za promicanje prava pacijenata je već duže vrijeme ukazivala na potrebu objavljivanja pacijentima razumljivih naputaka povezanih za njihova prava, jer je to područje vrlo zahtjevno i za same zdravstvene stručnjake, ali i pravnike. Isti sadržaji nedovoljno su obrađivani tijekom edukacije samih zdravstvenih radnika te tako oni počesto nisu ni u posjedu dovoljnog znanja, a realno nisu niti u mogućnosti tijekom skučenog vremena u vrijeme svojih radnih obveza posebno zadirati u takvu tematiku. Udruge bolesnika, iako u Hrvatskoj brojne i povezivane u mreže udruga u zdravstvu, ipak nisu pripremljene suočiti se s problemima sustava, koji je također previše zahtjevan u svojoj kompleksnosti. Stoga je nedovoljno dostupna informacija udrugama ujedno i uskraćena informacija svim njihovim članovima.
Izrada ove kratke brošure s napucima o korištenju prava pacijenata, kako vjeruju u Hrvatskoj udruzi za promicanje prava pacijenata, bit će od iznimne važnosti u participiranju samih pacijenata u podizanju kvalitete zdravstvene usluge te u postizanju uspješnih partnerskih odnosa unutar sustava zdravstva.
Program savjetovanja
Brošura namijenjena pacijentima, koju je podržalo Ministarstvo zdravstva i socijalne skrbi i omogućilo rad za njezinu izradu, dostavljena je udrugama koje djeluju na području zdravstva te povjerenstvima za zaštitu prava pacijenata u županijama.
Vezano za završetak trogodišnjeg programa “Savjetovanje po pitanju prava pacijenata i psihološka pomoć”, dr. Dubravaka Finka, predsjednica zadarske Županijske podružnice Udruge za promicanje prava pacijenata, pojasnila je kako je program krenuo u kolovozu 2006. godine. Provodila ga je Hrvatska udruga za promicanje prava pacijenata uz potporu Ministarstva zdravstva i socijalne skrbi.
– Tijekom rada s pacijentima zabilježili smo neke važne karakteristike takvih obraćanja našim savjetovalištima, poput osnovnih razloga za obraćanje, na koja se pritužbe odnose, omjer spolova, iz koje županije dolazi poziv, kome smo dalje uputili kada je za to bilo potrebe… Iz zabilježenih rezultata došlo se do vrlo značajnih podataka, a nadamo se i zaključaka sličnih onima do kojih smo sami došli i koji su navedeni u završnom izvješću, govori dr. Finka, dodajući da je završno izvješće upućeno svima kojima bi to moglo pridonijeti u razumijevanju potreba korisnika zdravstvenog sustava i kada su u pitanju osnovna ljudska prava, a ne isključivo potrebe bolesnika.
Podsjetimo, trogodišnji program “Savjetovanje po pitanju prava pacijenata i psihološka pomoć”, osim samog rada na savjetodavnoj i psihološkoj pomoći pacijentima koji se obrate našoj udruzi, sastojao se od edukacije samih članova izvođača programa, promidžbenih aktivnosti, edukacijskih aktivnosti za pacijente te pratećih publikacija i završne publikacije s prikupljenim iskustvima, a sve u svrhu prikupljanja dodatnih iskustava kojima bi se omogućila učinkovitija institucionalna zaštita prava pacijenata. Korisnici su pacijenti sa svih područja Hrvatske, oko 1.000 godišnje, a program se izvodio preko središnjice u Splitu u suradnji s ograncima u Zagrebu, Zadru i Rijeci te uz pomoć volontera iz cijele Hrvatske.


 ZATIŠJE PRED BURU


Nakon što tijekom zimskih i proljetnih mjeseci u savjetovalištima za pacijente telefoni nisu prestajali zvoniti zbog nove zdravstvene reforme koja je počela 1. siječnja ove godine, a čije se najvažnije izmjene odnose na Zakon o osnovnom zdravstvenom osiguranju, u lipnju je nastupilo zatišje. Prema riječima dr. Dubravke Finke, takva mirna situacija nije samo u Zadru, već i u svim krajevima Hrvatske.
– Pacijenti se u posljednje vrijeme ne žale, vlada nekakvo čudno zatišje. Vrijeme će pokazati je li riječ o zatišju pred buru ili možda dobrom znaku da situacija u zdravstvu kreće na bolje. Pacijenti se uznemire zbog novina u zdravstvenom sustavu, poput reforme koja je obilježila početak tekuće godine, na koju su se očito do sada naviknuli pa nemaju dodatnih pitanja niti prigovora, navodi dr. Finka.