Petak, 19. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

11 C°

Najveće plantažno gospodarstvo maslina u Dalmaciji kreće na tržište

29.11.2011. 23:00
Najveće plantažno gospodarstvo maslina u Dalmaciji kreće na tržište


Prigodno pakiranje poklon paketa Cotar Superior s buteljom ekstra djevičanskog maslinovog ulja i buteljom vina po 100 kuna na Adventskom sajmu bit će promocija proizvoda najvećeg ovdašnjeg proizvođača ulja i respektabilnog proizvođača vina


Od sada na području trženja maslinovog ulja, u njegovoj najboljoj izvedbi – esktra djevičanskog ulja, na području Zadarske županije više ništa neće biti kao prije! PZ Masvin (kovanica nastala od riječi maslina i vino) s više udruženih pojedinaca i najistaknutijima Željkom Uzelcom i Radoslavom Bobanovićem kreće u trženje, odnosno plasman svog ekstra djevičanskog maslinovog ulja i svojih, za sada, kvalitetnih vina.
Adventski sajam u organizaciji udruge Eko Zadar prva je prilika na kojoj će predstaviti svoje poklon pakete po popularnim cijenama: butelja ekstra djevičanskog maslinovog ulja i butelja kvalitetnog vina upakirani za cijenu od 100 kuna.
– Osim ovog prigodnog pojavljivanja namjera nam je krenuti u humanitarni posao, odnosno poklonom određenih količina maslinovog ulja i vina, u povodu ovih blagdana ustanovama za stare i nemoćne u Zadru odnosno Zemuniku, potvrđuje nam Radoslav Bobanović s kojim razgovaramo u jeku pretakanja vina na imanju poviše Kakme odnosno kod Tinja.
Maslinik od 40 ha
Naša konstatacija kako više ništa neće biti isto polazi od činjenice da je ovo najveći plantažni nasad maslina u Dalmaciji, odnosno prema našim saznanjima i saznanjima vlasnika drugi po veličini nasad u jednom komadu, a sada na rodu, odmah iza Agrolaguninog – Poreča.
– Na 40 hektara imamo 11.500 stabala maslina!
Nisu to još moćna stara stabla, i rod srazmjerno tome nije došao do pravih razmjera. I godina je za maslinare bila problematična pa se čuje kuknjava o enormnom podbačaju.
U ovom suvremenom plantažnom masliniku osigurali su se od “gledanja u nebo” jer na dva ogromna bazena funkcionira sustav natapanja s cijevima do svakog stabla i panja.
– Masline su stare svega pet godina i vrlo različito su rodile, a posebno smo imali podbačaj s “talijankama”. Ukupno mogu kazati da je rod bio oko dva kilograma, i nešto manje po stablu, kazuje nam Bobanović. Ipak, na navedeni broj stabala to su pozamašne količine. Za plasman, za sada ne brinu. Narudžbe stižu usmeno i internetom, tako da ovo trženje na Adventskom sajmu ili na Našim malim guštima, gdje će se također pojaviti, ipak neće biti prvo.
 – Ove godine idemo s cijenom od 75 kuna na 7,5 dl, 50 kuna za pola litreno pakovanje i 30 kuna za pakiranje od 0,25. Vino smo registrirali i puštamo u promet četiri sortna vina s oznakom kvalitetnog, prodavat ćemo po 35 kuna za butelju. Kod ulja smo imali vrlo dobar randman od 17 pa do čak 23,5, dok je kod vina standardan iznosio 50 posto.
Plantažeri obogatili društvo, a svoj prihod tek čekaju
 Ulje su zbog još nedovoljnih količina preradili u dvije kupaže odnosno mješavine – hrvatskih autohtonih sorti te talijanskih sorti. Plan je ambiciozniji. Vina na tržištu su Syrah, Merlot, Crljenak (Zinfandel) i Muškat žuti.
– Treba svakako naglasiti da ovo što deseci ljudi u našem kraju rade sa sadnjom vinograda, maslinika, voćnjaka,… za sada donosi veliki napredak i korist društvu, a nama bi tek trebao u budućnosti, pojašnjava Bobanović.
Stvar je manje, više znana, od pripreme terena i sadnje do prvih pravih rezultata u berbi treba proći najmanje pet godina, a tek tada se stiže na prag problema s prodajom odnosno trženjem.
 Ipak, ovaj ogledan primjer za nas velikog gospodarstva (u svijetu su ovo manja ili eventualno srednja obiteljska gospodarstva) posebice u maslinama s 11.500 stabala ne može se i neće ponašati kao dosad pretežni proizvođači s nekoliko desetaka stabala u kućnoj radinosti ili u najboljem slučaju nekoliko stotina stabala. S rastom maslina i dobrom godinom 60 ili 70.000 litara maslinovog ulja traži drugačije ponašanju prodaji od do sada kod nas uobičajenog. I svakako i cijene. Muke su tek počele. Znamo da se u Hrvatskoj u prosjeku troši malo maslinovog ulja, a da Italija, Španjolska, Grčka, pa i Turska da dalje ne nabrajamo, ne znaju što će od svog ulja i da unatoč zaklinjanju u nenadmašnost ovdašnjih organoleptičkih svojstava i kemijskih analiza ulja, nije lako očekviati prodaju kada sve zasađeno prethodnih godina dođe na rod. S vinom to već odavno znamo, jer su mnogi vinski podrumi diljem Hrvatske puni. Kod vina se ne možemo tužiti na konzum jer ovdje je prosječna potrošnja vina među najjačima u svijetu. No, za sada se ogromna količina konzumacije svodi na neregistrirana vina nelegalna u prometu.
Imanje MasVin s svojim brendom – Cotar Superior (stoljetni naziv za Gornji Kotar, ali vrlo upotrebljive zvučnosti za plasman vina i drugih poljoprivrednih proizvoda) imat će kako vidimo i jednu prednost pred nizom drugih proizvođača – ogledno imanje i degustacijsku salu za prodaju na kućnom pragu kavu uvelike prakticiraju u Istri, ali i drugdje u zemlji. Oko 1,1 milijun turista registriranih na području Zadarske županije, da dohvatljivi Šibenik ne spominjemo, klijentela su koja uz dobru priču i lijep provod mogu progutati i puno više od onog što će se ovdje proizvoditi.


Vina nadomak vrhunskih




Vina koja ove godine puštaju u promet imaju ocjene od 82 do 84 boda, na ljestvici od 100 bodova. Sa 85 bodova vinar stječe pravo na naziv vrhunskog vina. Dakle, ovogodišnja berba je nadomak te kategorije. Iduća će zasigurno biti vrhunska (ovogodišnja berba) jer su na Sabatini već uzeli dvije zlatne medalje za ovogodišnja vina u pripremi.


Razmjeri posla


Cijeli je posao impresivan. Posjed se prostire na preko 52 hektara. Na 40 ha je 11.500 stabala maslina. Na 11 ha je 45.000 panja loze. A tu je i 600 stabala smokava. U proredima se zacrveni i šipak. Sustav natapanja proveden je po cijelom imanju. Najveći dio nastao je mrvljenjem stijenja, uz prethodno odvoženje smeća, na golom kamenu, dok je dio na obradivijoj zemlji. Dosadašnji razvoj popraćen je jednom improviziranom kamenom gradnjom objekta za radnike i prijatelje. No nedaleko je uljara i za sad i podrum u zdanju koje će u konačnici dobiti i kušaonicu vina za posjetitelje. Daljnji je plan razdvajanje vinarije i uljare i novi objekt s tunelom – spojem u kojem će biti bačve za vino na dozrijevanju. Pogon uljare već je kupljen, a za sad, ove godine, su odradili testnu meljavu. Za dovršetak prezentacijske sale namjera je kandidirati za sredstva EU.
 Već 2012. i 2013. računaju na veliki posao. U srednjoročnom periodu očekuju: 70.000 botelja vina s ciljem da velik dio budu vrhunska, 60 do 70.000 litara ekstra djevičanskog maslinovog ulja te oko 1,5 vagona smokve i također konzumnih maslina. Naravno, uz turističke ture k podrumu s gastroponudom, a znajući Bobanovića, valja vjerojatno očekivati i mogućnost jahanja na konjima pa i vožnju kočijom kroz impresivno imanje.


Planirani proizvodi


Od talijanskih sorti frantoio i carolea radit će se miks već iskušan u svijetu, te leccino, a od ostalih sorti mješavina talijanskih sorti. Od domaćih sorti jednosortno ulje radit će od oblice, dok bi od buže, drobnice i istarske bjelice radili kupažu. Imaju i nasade ascolane tenere – jestive masline također tražene. Ove godine, kažu ne očekuju da će imati ikakvih problema s plasmanom ulja, no godina je specifična i njihov rod daleko od onog koji slijedi u idućima.
U vinima namjera je tržištu ponuditi jednosortna vina koja već plasiraju: merlot, muškat žuti (suhi, napominjemo, jer na prostorima gdje se češće sadi često služi za polusuha ili poluslatka vina), crljenak (zinfandel – genetski utvrđena sorta identična sorti zinfandela, prmitiva u Italiji, u nas znan i kao pribidrag i tribidrag, ujedno otac plavca malog crnog), syrah (shiraz), domaća kupaža plavine i babića, maraština, chardonay i cabernet sauvignon (ove je godine on najviše komplicirana sorta s lošijim urodom pa su dio nasada ostavili na sušenju za predikatno prosušeno vino).
Umjesto očekivanih šest vagona ubrano je oko 4,5 grožđa (podbačaj cabernet sauvignona), a uz randman od 50 posto na tržištu je oko 20.000 botelja vina o kojem u enološkom smislu najviše koriste usluge eno experta i Marine Pavlović.


Ludi za smokvama


Sve smo smokve prodali, a zvali su nas od hotela do restorana nadalje. Većina je prodana svježa, a ima tržišta i za suhu. Za svježe su imali otkupnu cijenu od sedam kuna. Otišlo je oko 2.000 kilograma. Za suhe je otkup 25 do 30 kuna ovisno o kvaliteti. Najbolje su se pokazale petrovke sa dva roda, oba izvrsna.