Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

13 C°

GRADIONICA Grad je dobio katalog koncepata koje može koristiti

10.11.2020. 14:44


I ove godine Gradionica Društva arhitekata Zadar bavila se zanimljivom tematikom te je u konačnici ponudila i kreativna rješenja pojedinih problema. Naime, tema i koncepti koje su promišljali sudionici bila je uređenje autobusnih čekaonica.
Sudionici Gradionice vođeni mentorima osmislili su i predložili kreativne ideje kojima su dokazali kako autobusna stanica može biti zanimljiva, ali i korisna mikrolokacija u urbaniziranoj sredini, odnosno »zelenom gradu«.
Mnogi su tako osmislili i predložili autobusne stanice kojima na krovu ili po bočnim stranama rastu biljke koje doprinose ozelenjavanju grada, dok gotovo sve imaju solarne i info panele, a treće su primjerice smještene u moru.
Ovakav koncept se nama možda čini miljama i godinama daleko, ali u inozemstvu, posebno u zapadnoj Europi, ovakve autobusne stanice su sadašnjost i stvarnost. Naime, kao što smo još prošle godine pisali, u Nizozemskoj su autobusne stanice iskoristili kako bi na njihovim krovovima posadili biljke koje privlače pčele, ali i doprinose očuvanju okoliša. Tada su naši sugovornici iz Liburnije i Grada Zadra rekli kako im se ovaj koncept sviđa, ali kako bi trebalo provjeriti može li se on zbog vremenskih prilika ostvariti u našem gradu.


Važnost zelenih površina
I sudionici zadarske Gradionice prepoznali su važnost povećanja zelenih površina u gradu te su ih implementirali u čekaonice. Iznošenjem ovih kreativnih i inovativnih ideja, kako je rekla Nives Rogoznica prilikom otvorenje izložbe s radovima, bačena je svojevrsna rukavica Gradu, a imajući u vidu kako se trenutno provodi EU projekt ZUM (Zadar Urban Mobility) kroz kojega se, između ostalog, rješava goruće pitanje javnog prometa, a trebalo bi se urediti i nekoliko autobusnih stanica, otvara se mogućnost za implementacijom barem jedne ovakve pametne i zelene stanice. O svemu ovome razgovarali smo s Petrom Kozinom, predsjednikom DAZ-a te Antom Ćurkovićem, pročelnikom UO za EU projekte.
– Sva rješenja koja su nastala na Gradionici treba doživjeti kao koncept, odnosno ideju koju tek treba razviti. Dobili smo jako različite ideje o tome kako bi autobusna stanica mogla izgledati te je Grad dobio svojevrsni katalog koncepata koje može koristiti. Kako bi se ove ideje mogle realizirati Grad treba raspisati javni natječaj na kojem će se to dovesti do izvedbenog projekta, utvrditi troškovnik, ali i ostale segmente bitne za realizaciju projekta, pojasnio je Petar Kozina. Istaknuo je kako je svaka Gradionica do sada u konačnici završila realizacijom pojedinih koncepata, pa su tako s prve realizirani Žutinel i Zeleniše, druga je rezultirala organizacijom KvartArta na Bilom brigu, a uređenje Vruljice je na žalost odgođeno zbog koronavirusa.
– Vjerujem da sljedeći korak koji bi se mogao napraviti jest raspisivanje natječaja kojim bi se mogla brendirati autobusna stanica u Zadru, nakon čega bi se eventualno moglo krenuti dalje, zaključio je Kozina.


Projekti imaju potencijal
I Ante Ćurković, pročelnik UO za Eu projekte pod čijim se okriljem održava Gradionica potvrdio nam je kako je Gradionica svojevrstan alat kojim možemo bolje sagledati neki urbani prostor.
– Mi ćemo tražiti rješenja kako i na koji način implementirati ova rješenja u naš grad, kako s ovom zadnjom Gradionicom, tako i onim prijašnjima. Ipak, što se tiče samog projekta ZUM, on je već prijavljen takav kakav je i u njega ne smijemo intervenirati. Međutim, imamo neke manje projekte kroz koje bi mogli ostvariti manje intervencije u prostoru, a među koje bi možda moglo ući i uređenje autobusnih stanica, pojasnio nam je Ćurković, naglasivši kako imaju tendenciju realizacije ovih projekata jer velik broj njih ima potencijal da se mogu realizirati i na taj način poboljšati kvalitetu života.
Da podsjetimo, na ovogodišnjoj Gradionici najboljim radom proglašen je onaj nazvan »Adio vitre« autorica Nole Bokun, Romane Dusper i Gite Grah. One su autobusnu stanicu zamislile izgrađenu od prirodnog materijala drveta te okružena puzavicama i biljkama. Realizacijom bilo kojeg od ovih projekata Zadar bi svakako napravio velik iskorak u uređenju javnog prostora te bi se mogao brendirati kao grad koji ide prema budućnosti. Dokazalo bi se kako vladajući imaju hrabrosti za iskorak prema modernom, umjesto da se gazi dobro utabanim, sigurnim, ali dosadnim stazama.