Tekst Nine Skorup najbolji je kad govori o stalnoj temi straha, kao glumačkog otrova i ujedno neizbježnog sastojka svih kreativnih procesa
Dobar običaj razmjene predstava između Hrvatskih narodnih kazališta doveo je do zagrebačke publike i zadarsku predstavu “Sarah Bernhardt”, koju je spisateljica Nina Skorup oblikovala prema tekstu francuskog biografa slavne glumice Henryja Gidela, kao i prema dramskom tekstu “Sarah i vrisak languste” Murrella i Wilsona, svojevremeno postavljenom i u zagrebačkom Teatru &TD. U naslovnoj se ulozi pojavljuje Jasna Ančić, strastvena i sugestivna glumica, dok režiju potpisuje Ivan Leo Lemo.
Produkcijska odluka da predstava bude premještena s velike pozornice zagrebačkog HNK-a u raskošan, zlatnobijeli, secesijski ukrašen foaje iste zgrade dodatno je pojačala dojam putovanja kroz vrijeme, dakako u smjeru glumičine epohe na početku 20. stoljeća. Dojam su kvarili jedino neisključeni mobiteli gledatelja, navodeći na pomisao da bi HNK mogao bar dio silnog novca koji dobiva iz državnog proračuna utrošiti na ometanje mobitelskih signala u samom prostoru izvedbe.
Materijal legende
Jasna Ančić igra Sarah Bernhardt kao studiju scenske neumjerenosti i hrabrosti. Od početnog obraćanja publici iz “Hamleta” te spuštanja pasioniranog cjelova na hladne kosti Yorickove lubanje koju steže u ruci, preko slatkog prepuštanja ulozi obožavanja, ali i osporavanja različitih mitova o sebi, Jasna Ančić evidentno voli naslovnu heroinu komada i pristaje uz njezinu potrebu jake samoteatralizacije.
Na sceni je i Mirko Šatalić kao glumičin tajnik i povremeni izvođački partner te Nebojša Lakić, zadužen za preludiranje na klaviru. “Očajna sam što ne mogu učiniti ništa a da me ne optuže za bizarnost”, ističe u ovoj predstavi Bernhardt, s time da su se pod tom bizarnošću često prozivali upravo oni aspekti glumičine ličnosti koji su prelazili granice socijalnog discipliniranja ženske kreativnosti. Glumica koja kontinuirano slika i bavi se kiparstvom, čita i upušta se u smjele dramaturške zahvate, vodi salone i ratne bolnice, a pri tom nikada ne zakida za kazališni doživljaj svoje redovne gledatelje (njihov se broj penjao na desetke tisuća), svakako pokazuje više autorskog erosa od bilo koje današnje izvođačice. Utoliko “Sarah Bernhardt” gotovo pedagoški pokazuje da biti umjetnica znači izdržati gomilu optužnica na račun vlastite “megalomanije i egomanije”, izrečenih dakako pod maskom tobožnje zabrinutosti za glumičin integritet.
Poklonstvo i idolopoklonstvo
Izbor biografskih anegdota i citata koji potpisuje Nina Skorup na odveć se senzacionalistički način dotiče i ljubavnih izbora Bernhardtove. Kao i u slučaju Zagorkine scenske biografije u zagrebačkom HNK-u, ulazak u budoar umjetnica strahovito banalizira njihovu profesionalnu dramu. Tekst Nine Skorup zapravo je najbolji kad govori o stalnoj temi straha, kao glumačkog otrova i ujedno neizbježnog sastojka svih kreativnih procesa. Gledano iz današnje perspektive, Sarah Bernhardt bila je nenadmašna retoričarka, ali glumački je daleko veći utjecaj izvršila njezina suvremenica, Eleonora Duse.
Veliki prijepor o njihovim izvedbenim stilovima traje već stotinu godina, o čemu predstava ne govori ni riječi. Ivan Leo Lemo podrazumijeva da je Sarah Bernhardt neprikosnovena carica kojoj se ovom predstavom želi pokloniti, a sličan je sentiment i autorice teksta te naslovne glumice. Mislim da bi predstava dobila na nijansiranosti i težini da se o velikoj glumici mislilo kritički ili barem komparativno, ali i ovako je vrijedna pozornosti.
Jasna Ančić igra Bernhardtovu kao koktel prkosa, ponosa i blage autoironije, što definitivno šarmira publiku. Poklonstvo i idolopoklonstvo, međutim, još uvijek borave preblizu jedno drugome, kao da je glavni cilj predstave prisvojiti popularni mit, a ne produbiti biografsku dramu. U obranu uprizorenja, istaknimo da bi mnoge suvremene glumice od Sarah Bernhardt mogle naučiti da veliki rezultati u umjetnosti dolaze samo kao posljedica fanatičke radišnosti, a ne povremenih “inspiracija”.
najnovije
najčitanije
Ostali sportovi
mali nogomet
Sv. Ante Zrilić nekretnine vratio se u Prvu ligu
Zadar
OŠ Krune Krstića
NAGRADE ADDIKO BANKE Zadarske učenice najbolje u financijskoj pismenosti
Plodovi zemlje i mora
VINSKE KRONIKE
Počeo izlaziti prvi hrvatski vinski digitalni časopis, Vinske zvijezde
Ostali sportovi
Uspjeh ŠSD Jadran
Odbojkaši OŠ Bartula Kašića viceprvaci Hrvatske
Zadar
legendarni veslač
Održana komemoracija za Romana Bajla, zadarskog sportskog velikana
Zadar
ryanair
NOVA AKCIJA Iz Zadra letite u više od 30 europskih destinacija za 13 eura!
Hrvatska
TEŠKA NESREĆA
VIDEO Autobus kod Krvavice sletio s Jadranske magistrale u provaliju, vozač prevezen u bolnicu
Zadar
MELADA
ĐIR PO KVARTU (9) Stanovnici Melade ukazuju i na negativnosti: ‘Kao da sam na Lučkom…’
Zadar
Sunset Sports Media Festival
Talijanska nogometna legenda Alessandro Del Piero stiže u Zadar!
Crna Kronika
PU ZADARSKA